Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Kordian w zamyśle Słowackiego miał być repliką III części Dziadów Mickiewicza. Słowacki osiadł w 1832 roku w Paryżu. Wydane tam dwa tomiki Poezji nie zrobiły wrażenia na czytelnikach. Potem w Paryżu pojawił się Mickiewicz, ukazała się III część Dziadów i Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego. Paryż okazał się dla dwóch wieszczów za mały, poetycki wzorzec Mickiewiczowski narzucił się odbiorcom jako obowiązujący i Słowacki nie miał już czego szukać w Paryżu – tam królował Mickiewicz. Poza tym Mickiewicz obraził Słowackiego, umieszczając w III części Dziadów pod imieniem Doktora męża matki Słowackiego, Augusta Bécu. Doktor przedstawiony został w dramacie jako nikczemnik i sługa Nowosilcowa. Słowacki wyjechał więc do Genewy i tam napisał Kordiana.

Polemika Kordiana z Dziadami dotyczy głównie mesjanistycznej interpretacji przeznaczenia Polski. Analogia z Chrystusem i jego męką określała u Mickiewicza uniwersalny sens ofiary polskiej, złożonej dla zbawienia innych. W Kordianie przywołuje się w analogicznej funkcji postać Winkelrieda, legendarnego bohatera szwajcarskiego Średniowiecza, który w walce wbił dzidy wrogów we własne piersi. W jego ofiarnym geście był heroizm walki i czynu. Hasło
“Polska Winkelriedem narodów!”
zawierało w intencji Słowackiego inne określenie misji Polski niż ponowienie ofiary Chrystusowej. Kwestionowało cierpienie i bierną mękę jako najwyższe wartości etyczne, wskazując na sens czynnej walki ze złem historycznym. W dramacie temu realnemu złu, jakim jest carska Rosja, próbuje przeciwstawić się główny bohater.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Streszczenie Kordiana
2  Monolog na szczycie Mont Blanc
3  Spisek koronacyjny w Kordianie



Komentarze: Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2018-08-15 20:58:59

Dzięki lol streszczenie


2018-08-14 20:43:13

Moim zdaniem postać Kordiana to karykatura Konrada z Dziadów. Słowacki chciał ośmieszyć Mickiewicza, pokazując, że sam heroim i wiara w zwycięstwo nic nie daje. Kordian jest patriotą, ale działa w pojedynkę, chaotycznie, a do tego jest szaleńcem. Musimy pamiętać, dlaczego obaj poeci tak się lubili - mianowicie Mickiewicz oskarżał Słowackiego, że swoją poezją nie nawołuje Polaków do odzyskania niepodległości. Patrząc z tej strony, nie mogę zgodzić się x autorem opracowania.


2013-02-01 14:30:31

Dwie wersje mesjanizmu polskiego - tytuł rzeczywiście nietrafiony... Natomiast w artykule jest jasno powiedziane, że chodzi o dwie różne interpretacje przeznaczenia Polski. Po przeczytaniu odczuwam lekki niedosyt ;).


2009-05-02 15:11:04

dla mnie Mickiewicz to zaden wieszcz. Słowacki owszem. Stokroć wolę Kordiana od beznadziejnego Konrada. Ludzie, przecież Konrad był bardziej obłąkany od Kordiana. pozdrawiam.


2009-05-01 21:02:17

Wydaje mi się, że tytuł jest niezgodny z treścią dramatu. Słowacki odchodzi od teorii mesjanizmu, a nie modyfikuje ją. W "Kordianie" Polska ma być Winkerliedem narodów", a w Dziadów cz.III, "Polska jest Chrystusem narodów". Są to wizje se sobą sprzeczne i błędem jest stwierdzenie, że Winkerliedyzm jest odmianą mesjanizmu.




Streszczenia książek
Tagi: