Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Kordian w zamyśle Słowackiego miał być repliką III części Dziadów Mickiewicza. Słowacki osiadł w 1832 roku w Paryżu. Wydane tam dwa tomiki Poezji nie zrobiły wrażenia na czytelnikach. Potem w Paryżu pojawił się Mickiewicz, ukazała się III część Dziadów i Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego. Paryż okazał się dla dwóch wieszczów za mały, poetycki wzorzec Mickiewiczowski narzucił się odbiorcom jako obowiązujący i Słowacki nie miał już czego szukać w Paryżu – tam królował Mickiewicz. Poza tym Mickiewicz obraził Słowackiego, umieszczając w III części Dziadów pod imieniem Doktora męża matki Słowackiego, Augusta Bécu. Doktor przedstawiony został w dramacie jako nikczemnik i sługa Nowosilcowa. Słowacki wyjechał więc do Genewy i tam napisał Kordiana.

Polemika Kordiana z Dziadami dotyczy głównie mesjanistycznej interpretacji przeznaczenia Polski. Analogia z Chrystusem i jego męką określała u Mickiewicza uniwersalny sens ofiary polskiej, złożonej dla zbawienia innych. W Kordianie przywołuje się w analogicznej funkcji postać Winkelrieda, legendarnego bohatera szwajcarskiego Średniowiecza, który w walce wbił dzidy wrogów we własne piersi. W jego ofiarnym geście był heroizm walki i czynu. Hasło
“Polska Winkelriedem narodów!”
zawierało w intencji Słowackiego inne określenie misji Polski niż ponowienie ofiary Chrystusowej. Kwestionowało cierpienie i bierną mękę jako najwyższe wartości etyczne, wskazując na sens czynnej walki ze złem historycznym. W dramacie temu realnemu złu, jakim jest carska Rosja, próbuje przeciwstawić się główny bohater.

Oznacz znajomych, którym może się przydać




  Dowiedz się więcej
1  Kordian jako dramat romantyczny
2  Kordian - streszczenie w pigułce
3  Polskie społeczeństwo w Kordianie



Komentarze
artykuł / utwór: Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego


  • Eee...tego właśnie szukałam dzieki pozdro:-)
    venesa (venesaniksa {at} tlen.pl)

  • U Słowackiego mesjanizm polegał na tym, że z Polski miał wyjść duchowy przewodnik ludu, prorok (chodziło oczywiście o samego Słowackiego). Musiał to być szlachcic, który poprowadzi naród do rewolucji - ale rewolucji duchowej. Dlatego tak bardzo był Juliusz zawiedziony, kiedy podczas Wiosny Ludów Polacy walczyli o wolność polityczną: walka prowadzić miała do ustalenia nowego porządku, a według poety duchowo rozwija się tylko to, co niszczy stare formy, lecz niszczy nieskończenie.
    Tolhith (nalle {at} op.pl)

  • Dzięki lol streszczenie
    Piotr ()






Tagi: