Kordian w zamy郵e S這wackiego mia by replik III cz窷ci Dziad闚 Mickiewicza. S這wacki osiad w 1832 roku w Pary簑. Wydane tam dwa tomiki Poezji nie zrobi造 wra瞠nia na czytelnikach. Potem w Pary簑 pojawi si Mickiewicz, ukaza豉 si III cz窷 Dziad闚 i Ksi璕i narodu i pielgrzymstwa polskiego. Pary okaza si dla dw鏂h wieszcz闚 za ma造, poetycki wzorzec Mickiewiczowski narzuci si odbiorcom jako obowi您uj帷y i S這wacki nie mia ju czego szuka w Pary簑 – tam kr鏊owa Mickiewicz. Poza tym Mickiewicz obrazi S這wackiego, umieszczaj帷 w III cz窷ci Dziad闚 pod imieniem Doktora m篹a matki S這wackiego, Augusta B嶰u. Doktor przedstawiony zosta w dramacie jako nikczemnik i s逝ga Nowosilcowa. S這wacki wyjecha wi璚 do Genewy i tam napisa Kordiana.


Polemika Kordiana z Dziadami dotyczy g堯wnie mesjanistycznej interpretacji przeznaczenia Polski. Analogia z Chrystusem i jego m瘯 okre郵a豉 u Mickiewicza uniwersalny sens ofiary polskiej, z這穎nej dla zbawienia innych. W Kordianie przywo逝je si w analogicznej funkcji posta Winkelrieda, legendarnego bohatera szwajcarskiego 字edniowiecza, kt鏎y w walce wbi dzidy wrog闚 we w豉sne piersi. W jego ofiarnym ge軼ie by heroizm walki i czynu. Has這
“Polska Winkelriedem narod闚!”
zawiera這 w intencji S這wackiego inne okre郵enie misji Polski ni ponowienie ofiary Chrystusowej. Kwestionowa這 cierpienie i biern m瘯 jako najwy窺ze warto軼i etyczne, wskazuj帷 na sens czynnej walki ze z貫m historycznym. W dramacie temu realnemu z逝, jakim jest carska Rosja, pr鏏uje przeciwstawi si g堯wny bohater.

  Dowiedz si wi璚ej
1  Obraz Europy w Kordianie
2  Kordian - streszczenie w pigu販e
3  Budowa i podzia Kordiana



Komentarze
artyku / utw鏎: S這wacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego


  • Dzi瘯i lol streszczenie
    Piotr ()



Dodaj komentarz (komentarz mo瞠 pojawi si w serwisie z op騧nieniem)


Imi:
E-mail:
Tytu:
Komentarz:
 





Tagi: