Streszczenie Kordiana
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Oprócz przywódców z kotła wychodzą również: Julian Ursyn Niemcewicz i Joachim Lelewel. Tego pierwszego nazywa się pogardliwie eunuchem oraz słowami: Poeta-rycerz-starzec-nic, co potwierdza jeszcze bardziej i uwypukla szkodliwość jego twórczości, zniechęcającej do walki, jak również jego konserwatywne poglądy. Z kolei Lelewel – członek Rządu Narodowego - okazuje się być gadułą, dysponującym ograniczonym zapleczem słów i nie potrafiącym przekazać nic wartościowego. Wolał perorować, niż zdecydować się na walkę.

Scenę kończy interwencja Sił Niebieskich. Pojawiają się aniołowie. Bez chwili wahania przepędzają zgromadzenie czarownic i diabłów. Na scenie pojawia się Archanioł, który prosi Boga o zmiłowanie nad konającą Polską.

PROLOG

Występują w nim trzy osoby prezentujące różne koncepcje literatury narodowej: Pierwsza, Druga i Trzecia Osoba Prologu. Prolog stanowi polemikę Słowackiego z Mickiewiczem.

Pierwszą Osobą Prologu jest autor Pana Tadeusza: tutaj jako propagator idei poezji mesjanistycznej, niosącej sen i pociechę. W rzeczywistości tylko usypia naród swoimi teoriami, ślepo i wbrew rozsądkowi licząc na cud zmartwychwstania, który przecież nie nastąpi. Pierwsza Osoba prosi Boga o zesłanie na zmęczonych walką Polaków ukojenie, a sama zobowiązuje się dostarczyć im swoją poezję odrobinę łagodności.

Mickiewicz został opisany jako człowiek pyszny, zadufany w sobie i przekonany o swojej racji: Jestem duch Apokalipsy […], Jestem pierwszy… i ostatnim będę…. Uważa się za proroka, Mesjasza, wręcz następcę Boga, jego ziemskiego wysłannika.

Z kolei Druga Osoba Prologu przedstawia poglądy charakterystyczne dla przeciwników tez głoszonych przez ludzi skupionych wokół Mickiewicza. Nie boi się skrytykować ideowego przeciwnika. Zachęca do walki, podjęcia zbiorowego, zbrojnego czynu, do działania. Druga Osoba posuwa się nawet do nazwania Mickiewicza tureckim derwiszem, czyli kimś, kto kręci się wokół własnej osi, nie czyniąc nic nowego. Warto zauważyć, że poglądy te nie są tożsame z tezami Słowackiego, który – choć negował bierność i zachowawczość – to jednak nie posuwał się do zaprzeczenia sensowności poezji i poety.

Oznacz znajomych, którym może się przydać

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 - 


  Dowiedz się więcej
1  Obraz Europy w Kordianie
2  Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego
3  Geneza Kordiana



Komentarze
artykuł / utwór: Streszczenie Kordiana


  • Do Znudzone - humaniści to nie tylko osoby, które nie rozumieją przedmiotów ścisłych. To po pierwsze, a po drugie nie każdy humanista lubi też takie książki. bo tu akurat się zgadzam - dobór lektur skutecznie odtrąca młodych ludzi od ich czytania.
    humanistka ()

  • Słaba książka, słaba epoka. Lektury skończyły się na gimnazjum. W podstawówce czytało się wszystko, bo to były ciekawe opowieści ("Dzieci z Bullerbyn", "Ania z Zielonego Wzgórza" etc.). W gimnazjum zaczęło się staczać przez poezję, gdzie "W pustyni i w puszczy", "Kamienie na szaniec" czy "Chłopcy z placu broni" czytałem dla własnej przyjemności. Od szkoły średniej przeczytałem jedną lekturę i odpuściłem. Najzwyczajniej w świecie nie rozumiem co autor mi chce powiedzieć, bo muszę się przebić przez 10 epok historycznych, gdyż w każdym wersie jest porównanie do czego innego. Pozostają streszczenia i czytanie tego, co mi się podoba.
    Anonim ()

  • Ja nawet nie przeczytałam tego streszczenia do końca. Nie dam rady zasypiam. A tak wogóle to ja chce być ekonomistką w przyszłości i nie mam nerwów do interpretacji tej książki. System szkolnictwa jest chory........
    Heh (anitka1230004 {at} onet.pl)

  • Staram się czytać lektury, ale na większość dostajemy tylko tydzień i po prostu przez nawał obowiązków szkolnych, czytam je tylko do połowy (i to w najlepszym wypadku...)Streszczenie fajne, gratuluję:) a co do osób, które tak nieprzychylnie wypowiadają się na temat lektur - częściowo się z Wami zgadzam. Ale musimy przecież mieć jakiekolwiek pojęcie o światopoglądzie epoki wyrażonym w literaturze. Pozdrawiam:)
    Kinga (kinga950 {at} onet.eu)

  • Po czym odróżnisz Obywatela i jego dzieci od Chamstwa i jego potomstwa? Ano po tym, że Chamstwu i jego potomstwu wystarczy pełne koryto i ciepły chlew. Chamstwo to byt zbliżony do zwierzęcego, dla którego pewne poziomy subtelności są nieosiągalne. Gdy Chamstwo i jego dzieci ma za dużo do powiedzenia, kraj faktycznie zamienia się w chlew. Chamstwo i jego potomstwo ma aspiracje. Niestety niezależnie od pełnionych funkcji zawsze będzie rządzić się chlewem i jego prawami.
    zet (zeteriusz {at} gmail.com)

  • Żyjemy w czasach, w których nie liczy się literatura i dobro ogólne. Każdy żyje chwilą i chce mieć jak najlepiej. Twierdzisz że ta książka jest chłamem ? Wygogluj, bo pewnie nie wiesz co to znaczy. Zero szacunku dla ludzi i ich spuścizny, dzięki którym zawdzięczamy tak wiele. Idź sobie przeczytaj harrego pottera tępy prostaku.
    Hermes (franek36 {at} wp.pl)

  • Ta książka jest zwyczajnie słaba, już twórczość Mickiewicza jest bardziej spójna, logiczna i zrozumiała. Wprowadzenie było dobre, ale to, co się potem dzieje aż boli.
    Iriel (romantyzm.polski.ssie {at} gmail.com)

  • może i lektura najciekawsza nie jest (chociaż jest lekka w przeciwieństwie do wielu innych utworów np. Beniowskiego), ale wyrażanie swojej opinii na zasadzie "to jest g*wno" jest jeszcze gorsze. Trudno jest zrozumieć pewne sposoby myślenia czy metafory ponieważ nie dotyczą nas bezpośrednio. Skoro ludzie są w stanie czytać Harrego Pottera i nie przeszkadza im przechodzenie przez ściany, rzucanie zaklęć itp.to Kordian też jest nie najgorszy... Wystarczy na niego spojrzeć z szerszej perspektywy i nie brać wszystkiego dosłownie
    mała ()

  • Czytam Wasze komentarze nt. "Kordiana" J. Słowackiego i dochodzę do wniosku jak łatwo jest przerobić człowieka w wymóżdżonego "bipeda"- niewolnika...
    Wojciech J. (antczakwojciech {at} gmail.com)

  • tez jestem psyuchiczny Kordian ta poetycka opowiesc dala mi do zrozumienia ze szatan rzadzi moja dusza.. lubie te gumowe domki sa cjak zamek pompowany ... i love pozabijac carow
    marianek (marianekhahah {at} wp.pl)

  • chciałam jeszcze dodać , że humaniści, to po prostu ludzie o troszkę innym toku myślenia, to że ja osobiście jestem zakochana w poetach romantyzmu świadczy tylko o umiejetności interpretancji i szukania między wierszami.fakt, że posiadam ją , a nie zawsze czaje matme , nie sprawia że jestem gorsza od umysłów ścisłych , bądź mniej inteligentna . pozdrawiam
    michasia ()

  • mnie bawi , podejscie do Mickiewicza. bo postać samego Kordiana , strasznie przypomina mi Konrada. lektura wydaje się wręcz byc po prostu gorszą - duzo gorsza- wersja trzeciej części dziadów. przynajmniej w sensie, bo akcja rozgrywa sie zupełnie inaczej. Prometeizm kordiana i te jego wewnętrzne walki z diabłem , kończace się tak samo jak u konrada omdleniem.
    michasia ()

  • a mnie was ludziska żal. książki nie przeczytali w większości, mądrzą się jakby wszystkie rozumy zjedli, i krytykują ile wlezie. w sumie, ktoś to zauważył wcześniej z postujących: ogłupienie totalne, jedno wielkie pranie mózgu. hm, a może po prostu nie zrozumieliście połowy książki, jakoś się łudzę, że tylko głupi, a nie źli.
    Grzesiek ()

  • Ja pier****. Mało kto lubi takie lektury, bo szczerze mówiąc to jest słabe. Zero jakiegoś konkretnego przekazu. Gość ma deprechę, gówno wie o wojnie a się udziela i nazywa siebie kimś lepszym. Haha. Pierdu pierdu, czytam to bo muszę, żeby zdać maturę. (btw. jaki bezsens - czytać, żeby mieć nieznaczący nic papierek - BO KTOŚ(!) TEGO WYMAGA, HAHAHA.)
    dario (darioterlikenti {at} mindedli.pl)

  • Jak czytam Wasze komentarze, to bardzo mi Was wszystkich żal. Ale widać Wasze pokolenie MTV nic innego nie przyjmuje tylko papkę dla debili. Szerzący się debilizm w narodzie. Nie potraficie docenić dziedzictwa kulturowego. Ruch narodowo-wyzwoleńczy panował w całej Europie w tamtym czasie, no ale widać dla Was to za duży wysiłek ogarnąć taki 'ogrom' wiedzy. Nic dziwnego, że ludzie narzekają na system edukacji w Polsce. Dzisiejsze szkoły to masowa produkcja kretynów.
    Karolina ()






Tagi: