Koncepcja bohatera romantycznego przedstawiona przez Słowackiego w Kordianie
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Biografia Kordiana jest jednym z bardziej istotnych aspektów dramatu. Jest ona inna od losów Konrada z III części Dziadów. Kordian nie prowadzi metafizycznego rozrachunku z Bogiem, nie spiera się z nim. Prowadzi przede wszystkim rozrachunek z samym sobą; jego droga polega na dorastaniu do roli czynnej, do roli spiskowca i zabójcy cara. Losy Kordiana można podzielić na trzy etapy:

1. Młodość (scharakteryzowana w akcie I)
Młody, 15-letni Kordian jest chłopcem trawionym romantyczną “choroba wieku”: apatią, niechęcią do życia i poczuciem jego bezsensu. Jest bardzo wrażliwy i ma zmienne nastroje, miota nim wiele uczuć (taka postawa jest określana mianem “jaskółczego niepokoju”). Nie znajdując miejsca na tej ziemi popełnia samobójstwo. Samobójstwo Kordiana wynika mniej z nieszczęśliwej miłości do Laury, a bardziej z przekonania i bezsensowności istnienia, ma wymiar bardziej filozoficzno-egzystencjalny niż emocjonalno-miłosny.

2. Podróże (akt II)
Ich podstawowym celem jest poznanie świata, jaki otacza głównego bohatera dramatu. Na tej drodze spotykają Kordiana ciągłe rozczarowania. Chłopiec traci złudzenia co do miłości kobiety czy pomocy papieża, a dzięki temu sam może wybrać wartości, którymi będzie się kierował. Zaczyna rozumować kategoriami narodowego obowiązku, wchodzi w rolę polskiego patrioty walczącego o wolność ojczyzny. O tej zmianie świadczy monolog, jaki bohater wygłasza na Mont Blanc.

3.Działalność konspiracyjna (akt III)
Kordian chce działać dla dobra ojczyzny, nie rezygnuje jednak z indywidualizmu i przekonania o własnej wyjątkowości. Chce być przywódcą. Gdy nie zostaje mu to dane – większość spiskowców opowiada się przeciwko zabójstwu cara – Kordian wybucha przeciw nim pogardą indywidualisty i postanawia sam wypełnić swój obowiązek. Nie udało mu się to, ponieważ Strach i Imaginacja zagrodziły mu drogę do sypialni cara. Kordiana pokonały fantazmaty jego wnętrza, lęki i zahamowania osadzone w głębiach psychiki. Pozostaje mu już tylko bezpłodna ofiara z własnego życia: śmierć przed plutonem egzekucyjnym.

Biografia Kordiana jest więc ujęta w ramach jego dwóch śmierci: pierwszej nieudanej, drugiej tylko domniemanej (nie wiadomo, czy adiutant zdążył dotrzeć z wyrokiem ułaskawienia na miejsce egzekucji)
  • samobójczej (akt I), będącej wyrazem nieprzystosowania do otaczającego świata, romantycznej wrażliwości
  • śmierci spiskowca w akcie III – ofiary złożonej przez bohatera ojczyźnie.





  Dowiedz się więcej
1  Słowacki kontra Mickiewicz – dwie wizje roli Polski i narodu polskiego
2  Kordian - streszczenie w pigułce
3  Spisek koronacyjny w Kordianie



Komentarze
artykuł / utwór: Koncepcja bohatera romantycznego przedstawiona przez Słowackiego w Kordianie


  • Rzeczywiście! - podobnie jak Sapkowski i Prus Słowackiemu podobały sie pulchne kobiety - w kółko te kształty, okrągły, z deczka wystający brzuszek, pełny biust i pulchne ramionka ;)
    Michaal (m_zapatko {at} wp.pl)

  • do kolezanki ponizej, a ww zasadzie do 2 kolezanek ponizej. Pierwsze samobojstwo bylo nieudane, jakos tak sie stalo, ze pomimo, ze sobie strzelil w leb to przeyl, a reszt juz sama sie wyjasnia skoro przezyl to jak jabardziej mol podrozowac :)
    Fischa ()

  • do koleżanki niżej, odpowiedź na pierwsze pytanie: najwyrażniej. odpowiedź na ostatnie: taaak, zabili go i uciekł :D ciąg przyczynowo-skutkowy jak przystało na maturzystkę :p
    Anonim ()

  • wystarczy wyłączyć pokazywanie obrazków i wyskakujących okienek w FireFoxie :P a tak serio to 1.22zł na wspieranie tego portalu to chyba nie wielka cena nie? xD ps. a nie chciałoby się komuś wesprzeć mnie :P
    errorfree ()

  • czy tylko ja jestem taka tępa czy nie tylko ja nie kumam: dlaczego w I akcie Kordian popełnił samobójstwo, a w II już sobie podróżował?! zabili go i uciekł czy co? :P
    ? ()

  • Rewelacja. Jak dla mnie ta lektura mimo że jest krótka i na pozór prosta to jednak jest wiele ukrytych koncepcji, których można by nie zauwazyć, a dzięki temu wypracowaniu mozna dojśc samemu do rzeczy które nawet nie są w nim zawarte. Poprostu rewelka. Dzieki wielkie :*:*:*
    anka786 (anka786 {at} o2.pl)

  • Sądze ,że to NAJLEPSZA STRONA w portalu ja nie czytam lektur tylko te opracowania i streszczenia.Efekt jest taki , że mam same pozytywne oceny:D A jak komuś za mało szczegółów to niech sobie sam przeczyta książkę;] Pozdrawiam:))
    Kasia (kasia15_kiss {at} interia.pl)

  • A ja wam powiem jedno: warto wydac 1,22 zl na wersje PRO! Kurcze bez reklam i parenascie razy szybciej mi lacze dziala! Powtarzam teraz z tej stronki do matury i bez reklam jest o niebo lepiej!
    Gosia ()

  • Ja tez zdaje mature w tym roku i musze przypomniec sobie lektory bo trudno spamietac opracowanie dobre tylko troche mniej ogolnikow zeby bylo a zamiast ich dokladniejszych rozwinieć:P.
    dawid 3636995gg:) (blbla {at} wp.pl)



Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)


Imię:
E-mail:
Tytuł:
Komentarz:
 





Tagi: